دو جت Boeing 737 Max 8، از شناخته شده ترین هواپیماها، ظرف مدت زمانی شش ماهه دچار سانحه شدند و این سوانح پرسش هایی در رابطه با سیستم های خودکار این هواپیما را شکل داد.
اطلاعات ابتدایی از اولین سانحه، Lion Air Flight 610، اشاره به این موضوع دارند که سیستم کنترل خودکار، هواپیما را وادار به حرکتی غیرضروری پس از بلند شدن کرد. چندین خلبان اعتراض خود نسبت به این دستورات از سوی سیستم را اعلام کرده بود.
قابل ذکر است که سیستم کنترل خودکار کاربرد زیادی در صنعت هوایی دارد و به دلیل امن تر کردن آسمان مورد تمجید قرار گرفته است. اما نگرانی های زیادی میان خلبانان و کارشناسان امنیتی وجود دارد که بر اساس آن، وابستگی صنعت به این سیستم ها بسیار زیاد شده است. علاوه براین، بوئینگ با پرسش هایی در رابطه با تصمیم ها در زمینه پنهان نگاه داشتن اطلاعات نیز روبروست. بر اساس اظهارات کلین بالوگ، خلبا آزمایشی سابق، « بی تردید صنعت از این امر آگاه است و دهه هاست که ظهور سیستم کنترل خودکار عملکردی مثل لبه شمشیر داشته است. بی تردید این سیستم مزیت های زیادی دارد، اما نمی بایست چشمان خود را بر معایب آن ها ببندیم.»
با نگاهی به آسمان در خواهید داشت که یک سوم هواپیماهای تجاری فعلی، از نوع Boeing 737، پرفروش ترین هواپیما در طول تاریخ که در طول دوره کاری خود، نزدیک 20 میلیارد مسافر را به مقصدهایشان رسانده است.»
اما این امنیت هم با پرسش روبرو شد. یکشنبه گذشته، Ethiopian Airlines Flight 302 چند دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه آدیس آبابا دچار سانحه ای که شد که طی آن 157 نفر جان خود را از دست دادند. این دومین تراژدی یک Max 8 در طول پنج ماه بود. به دنبال این سوانح، کارشناسان به بررسی دلیل سوانح پرداختند. این بررسی ها همچنان ادامه دارد، اما با تاکید بر بیشتر بر اشتباه احتمالی خلبان و بی توجهی در نظارت بر هواپیما.
در گزارشی مقدماتی از سوی بازرسان اندونزیایی به این موضوع اشاره شده است که Lion Air 610 به دلیل خطای سنسور دچار در ارائه گزارش توقف دچار سانحه شده است.
در گزارش های ابتدایی از سانحه رخ داده براینیز به موضوعی مشابه اشاره شده است.
این سوانح غمبار، امنیت هواپیماها را زیر سوال برده اند و کارشناسان پرسش هایی در رابطه با سیستم کنترل خودکار هواپیما و سرنوشت فناوری را مطرح کرده اند.
روز سه شنبه ، رئیس جمهور ترامپ، در توئیتر خود به پیچیده تر شدن هواپیماها اشاره کرد. «دیگر به خلبان های نیازی نیست، بلکه می بایست از دانشمندان رایانه MIT استفاده کنیم.» اما در این توئیت به بوئینگ یا سوانح آن اشاره ای نکرد. او افزود که « باید تصمیم جدی بگیریم. پیچیدگی، خطر و هزینه به همراه دارد».
آیا ترامپ حق دارد؟ آین این سیستم های خودکار جدید می بایست ارتقاء یابند تا امنیت هواپیماها افزایش یابد؟»
بر اساس اظهارات بالوگ، دو مسئله قابل بررسی در فناوری هواپیماهای کنونی وجود دارد: شفافیت سیستم کنترل خودکار و رضایت از سیستم کنترل خودکار. با شفافیت، تلاش خطوط هواپیمایی و تولیدکننده ها متمرکز بر آموزش جدیدترین سیستم های خودکار به خلبانان خواهد بود.
او افزود، « اما این ها پرسش هایی نیست که دو سانحه ایجاد کرده اند. این ها پرسش ها و مسائلی هستند که مدت های زیادیست صنعت از آن ها اطلاع دارد.» جهت مشاهده خبرهای دیگر از صفحه اخبار فناوری و تکنولوژی دیدن کنید.
درباره این سایت